Miksi asiakasosallisuus on tärkeää?

Tiesitkö?

Asiakkaan osallistuminen omaan palveluunsa on paitsi oikeus, myös onnistuneen palvelun edellytys.

 

Kuuntele podcast: Mitä hyötyä asiakasosallisuudesta on asiantuntijalle:

 

Johtava asiantuntija Eila Linnanmäki pohtii, miten käy asiantuntijuuden, kun asiakkaasta tulee oman asiansa asiantuntija ja ammattilaisen kumppani? Asiakasosallisuus tarkoittaa, että asiakas voi aidosti vaikuttaa omaan palveluprosessiinsa. Tavoitteena on, että hoito ja palvelut toimisivat paremmin, oikea-aikaisemmin ja vastaisivat asiakkaan tarpeisiin (Podcastin kesto 22:00 min).

 

Tästä pääset podcastin kirjoitettuun versioon.

 

  • Asiakas ei ole palveluiden kohde, vaan asiantuntija omassa elämäntilanteessaan ja palvelussaan.
  • Ammattilaisen ja asiakkaan hyvän yhteistyön edellytys on yhdenvertaisuus.
  • Asiakasosallisuus tuo kokemustietoa ammatillisen ja tieteellisen tiedon rinnalle.
  • Asiakkailta saatava tieto on arvokasta palvelujärjestelmien kehittämistyössä.
  • Yksisuuntaisen palautteen lisäksi tarvitaan asiakkaiden osallistumista palveluiden suunnitteluun.

Asiakkaan osallistuminen omaan palveluunsa on paitsi oikeus, myös onnistuneen palvelun edellytys. Osallistuessaan ja voidessaan vaikuttaa asiakas motivoituu ja rohkaistuu ottamaan vastuuta omasta tilanteestaan. Samalla palvelu paranee. Asiakkaiden kyky, mahdollisuus ja halu osallistua kuitenkin vaihtelevat.

 

Totta vai tarua?

 

 

Pääset alla olevassa kuvasarjassa tarkastelemaan, miten asiakkuusosallisuutta voidaan hyödyntää palvelun kehittämisessä. Liikuta liukuvalikkoa tai klikkaa sitä haluamastasi kohdasta edetäksesi kuvissa.